O knihovně
O knihovně
29.08.2023
Knihovny už nejsou jen půjčovnami knih. Jsou bezpečným místem pro setkávání všech generací. Těm knihovna nabízí pestrou škálu služeb, kulturních i vzdělávacích akcí. Pravidelných kroužků pro děti a kurzů pro dospělé.
Půjčovnou přesto stále zůstáváme. Co si u nás můžete půjčit:
- knihy
- audioknihy
- e-knihy
- deskové hry
- časopisy
Chcete se podívat na nabídku knihovny on-line? Podívejte se do on-line katalogu.
Historie knihovny:
Knihovna ve Vrdech má dlouhou historii. Její počátky se datují až do roku 1883, téměř 40 let před zlatou érou zakládání knihoven v Česku. Budova naší nynější knihovny zastřešuje nejen knihovnu, ale i Dětský koutek Dráček (2012) a Komunitní centrum Vrdy (2022). Má ambice být otevřená všemu a všem a stát se pomyslným “obývákem obce”. V posledních letech nabízí knihovna řadu služeb, kulturních, vzdělávacích, seberozvojových a společenských akcí pro místní obyvatele od batolat až po seniory.
Široká škála aktivit společně s řadou inovativních řešení nezůstaly bez povšimnutí a knihovna získala v roce 2015 od Ministerstva kultury ČR zvláštní ocenění za svou činnost v rámci celostátní soutěžete Knihovna roku. Komise ocenila koncepční pohled na roli knihovny v obci i jednotlivé kreativní nápady, kvalitní knihovnické a informační služby, akce pro veřejnost, mimořádné a neotřelé aktivity pro děti i jejich rodiče, seniory a všechny obyvatele obce a širšího okolí. Vyzdvihla promyšlenou spolupráci s profesionály a dobrovolníky z obce i regionu.
Za uplynulé dvě dekády prošla knihovna několika většími změnami. V únoru roku 2011 ji po dlouholeté knihovnici Věře Kremlíkové převzala nová vedoucí Petra Kobelová. Během března pak bylo sídlo knihovny přesunuto a veškerý fond přestěhován do nově zrekonstruovaných prostor bývalé fary v Dolních Bučicích, se slavnostním znovuotevřením k 1. dubnu 2011. V témže roce byla dokončena i digitalizace fondu knihovny a čtenáři si tak mohou vyhledávat a vybírat knihy online.
O rok později, v roce 2012 po zániku Kulturního a společenského střediska, převzala knihovna dvě jeho funkce, a to organizaci kroužků pro děti a pořádání letního kina. Nyní knihovna nabízí dětem na 11 kroužků pro děti a 4 pravidelné kurzy pro dospělé a seniory. Nově vzniklé Dětské letní kino bylo ve svých počátcích v ČR průkopníkem komorního a nízkonákladového promítání pod širým nebem a jak už z názvu vyplývá, zaměřuje se na dětského diváka a rodinné tituly.
Rok 2012 byl rokem velkých změn a zajímavých nápadů, které měly potenciál přetrvat a vydobýt si v obci své stálé místo. Podkroví knihovny tehdy začaly využívat maminky dětí předškolkového věku, které zde zřídily Dětský koutek Dráček. Matkami zakladatelkami byly Renata Křížová a Iva Doubková. Děti zde mohou nabývat první sociální kontakty a zvykat si na kolektiv. Rodičům Dráček poskytuje bezpečné prostředí pro setkávání se, sdílení i tolik potřebnou socializaci během mateřské dovolené. V současnosti Dráček vzkvétá pod vedením Lucie Johnové.
Knihovně se v roce 2012 také podařilo získat dotaci VISK3 2012 z Ministerstva kultury pro nákup technického vybavení potřebného pro zajištění veřejného přístupu na internet, modernizaci chodu knihovny, ale také pro přednáškovou činnost a projekce Dětského letního kina.
Dalším významným milníkem v historii knihovny byl rok 2018. Český esperantský svaz tehdy inicioval její přejmenování z Místní knihovny Vrdy na Knihovnu F. V. Lorence Vrdy a to po Františku Vladimíru Lorencovi, významném a přesto téměř zapomenutém zbyslavském rodákovi, polyglotovi a autorovi první učebnice esperanta v Čechách. Slavnostnímu aktu přejmenování a odhalení pamětní desky na budově knihovny byla přítomna i tehdejší generální konzulka ČR v Brazílii Pavla Havrlíková a významní představitelé Českého esperantského svazu. Autorem desky s podobiznou F. V. Lorence je pan Zdeněk Myslivec.
Sto let po svém vzniku, v roce 2020, knihovna rozšířila svůj fond jednak o elektronické knihy a to díky finanční podpoře projektu eReading = knihovna 21. století z dotace VISK Ministerstva kultury, ale také o deskové hry. Toto bylo zásluhou Anny Poživilové a Lenky Chmelařové.
Knihovna se již od počátku zapojuje rovněž do celostátních projektů podporujících nejen čtenářskou gramotnost, nově ale také gramotnost mediální a digitální. A to nejen v souladu s Koncepcí rozvoje knihoven na léta 2021-2027, která knihovny vnímá jako pilíře občanské společnosti, vzdělanosti a kultury. V Koncepci je formulována základní vize rozvoje systému knihoven v rámci tří základních pilířů: Knihovny jako pilíře občanské společnosti a přirozená centra komunit, Knihovny jako vzdělávací a vzdělanost podporující instituce a Knihovny jako správci kulturního a znalostního bohatství.[1] S těmito cíli knihovna souzní a přijala je za své.
Z čtenářských projektů jmenujme třeba Bookstart - S knížkou do života, Už jsem čtenář - Knížka pro prvňáčka, Noc s Andersenem nebo projekt Učíme se příběhem podporující propojení formálního a neformálního vzdělávání ve spolupráci s občanskou společností Nová škola a Základní školou Vrdy. Díky tomuto projektu knihovna získala nejen nové vybavení a pomůcky pro každodenní chod, ale také tolik důležité know how pro přípravu čtenářských lekcí pro děti mateřské i základní školy.
V rámci mediální gramotnosti knihovna přijala výzvu Nadace OSF v rámci programu Knihovny jako průvodkyně 21. stoletím a podařilo se jí získat grant na podporu mediálního vzdělávání ve veřejných knihovnách, který umožnil uspořádání cyklu přednášek pro II. stupeň Základní školy Vrdy, Kurz mediální sebeobrany pro seniory a přednášky o výzvách digitální doby pro rodiče. V návaznosti na tento projekt knihovna také reprezentovala české knihovny v rámci konference Disinformation & Media Literacy v bulharské Sofii v červnu 2023.
Žáci ZŠ se měli dozvědět, co dezinformace jsou, co nejsou, jak a proč vznikají. Naučili se lépe se orientovat ve zpravodajství, zjistili, jak vznikají zprávy, jak lze vytvořit vlastní dezinformační zprávu a čeho tím docílí. Učili se pracovat s příběhy, stali se citlivější v souvislosti s příběhy, které se odehrávají v jejich bezprostřední blízkosti.
Cílem u dospělých bylo vybavit je schopnostmi rozpoznat dezinformace a manipulaci v médiích. Umět si dobře vybrat zprávy, ze kterých čerpají informace. Připravit je pro případ, že by se stali obětí manipulace. Podpořit uvědomění si vlivu masové komunikace na společnost a orientace se ve světě internetu. Zjistili, jaký vliv mají technologie na lidský/dětský mozek a zdraví, jaká jsou reálná nebezpečí her a sociálních sítí.
Knihovna ve svém úsilí o vzdělávání a kultivaci veřejného prostoru spolupracuje s celou řadou neziskových i charitativních organizací a v návaznosti na dlouhodobou koncepci rozvoje knihoven také s organizacemi z oblasti formálního a neformálního vzdělávání.
Díky vybudování unikátního polytechnického centra při ZŠ Vrdy mohla knihovna svou zájmovou a vzdělávací činnost rozšířit například o kroužek robotiky a virtuální reality a to ve spolupráci s Gymnáziem a SOŠPg Čáslav a projektu IKAP, MAP Čáslavsko a MAS Lípa pro venkov. Centrum poskytuje ideální prostředí pro výuku digitální i mediální gramotnosti, které jsou v moderním vzdělávání prioritami. Polytechnické centrum je vybavené i keramickou pecí a tak zde probíhají také tolik žádané kroužky a kurzy keramiky.
[1] Koncepce rozvoje knihoven v České republice na léta 2021-2027 s výhledem do roku 2030: knihovny - pilíře občanské společnosti, vzdělanosti a kultury. 1. vydání. Praha: Národní knihovna České republiky - Knihovnický institut, 2020. 86 stran. ISBN 978-80-7050-734-6, s. 5